Сьогодні, 24 травня, померла легендарна Тіна Тернер, королева рок-н-ролу. Про це повідомили її представники. «З великим сумом ми повідомляємо про смерть Тіни Тернер. Своєю музикою та безмежною пристрастю до життя вона зачарувала мільйони шанувальників у всьому світі та надихнула зірок завтрашнього дня. Тіно, ми будемо дуже сумувати», – зазначається в офіційному повідомленні
Вона пішла з життя, маючи в активі люблячого чоловіка, 8 статуеток “Греммі” та місце у топ-списках найвидатніших музикантів сучасності. Але так не завжди.
“Караван історій” розповідає про складний шлях, який пройшла незграбна пацанка Анна-Мей Буллок, щоб стати блискучою Тіною Тернер. Зрада власної матері, позашлюбна дитина, одружений коханець, що розпускав руки. А коли вони побралися, привів у будинок двох коханок і влаштовував оргії… У цій непростій історії є і драми, і розпач, і кохання.
«Тримайтеся. Новини не надто хороші», – від хвилювання німецький акцент доктора Штраубе посилився, і Тіна слабо посміхнулася. «Дивно, що навіть у цих обставинах німецький акцент звучить для мене сексуально», – подумала вона. Тільки от, схоже, про секс час забути, як і взагалі про все земне. Вираз обличчя її лікаря надій не залишав.
– На жаль, тепер ваші нирки функціонують лише на двадцять відсотків, – продовжив лікар. – Ми маємо справу із системним впливом пухлини на організм. Плюс побічні ефекти лікування.
– Знаю, лікарю, це моя провина, я наробила дурниць, – прошелестіла Тіна.
Вона вже кілька тижнів не вставала з лікарняного ліжка. Її тіло, як у «Матриці», було з’єднане безліччю трубочок із крапельницею, монітором дихання, машиною для діалізу. Тіна почувалася слабкою і безпорадною, її невтомні ноги, застраховані на три мільйони, безвольно лежали на простирадлах, а м’язи, що захоплювали фанатів, перетворилися на кисіль. Тіло зрадило її, і це вже точно була не перша зрада в її житті, але найболючіша.
– Це моя провина, я мала одразу розпочати хіміотерапію, а не довірятися гомеопатам.
Її мучив гіркий жаль, що після операції з видалення пухлини кишечника вона вирішила відмовитися від рекомендованої хіміотерапії через побічні ефекти і, як багато пацієнтів онкологів, почала шукати менш токсичні препарати. Гомеопатія обіцяла ефект без жодних ускладнень, що виявилося чистою, нерозбавленою брехнею. І тепер вона, схоже, засуджена до місяців на лікарняному ліжку – для постійного діалізу, а потім – смерть.
– Але ж можна зробити пересадку? – із проблиском надії запитала Тіна.
– Так, звісно. Але тут, у Швейцарії, в списку очікування сотні людей… Ми можемо просто не встигнути, – після паузи додав лікар.
Тіна кивнула. Так, вона громадянка Швейцарії, прекрасної в усіх відношеннях країни, живе на березі Цюрихського озера і тримає гроші в найнадійніших у світі швейцарських банках. А ще вона дуже відома співачка і ще зовсім недавно запалювала публіку на величезних стадіонах. Люди записували свої імена в лист очікування дуже недешевих квитків на її концерти. А тепер у листі очікування вона сама.
Вимовивши ще кілька підбадьорливо-втішних фраз, лікар обережно погладив пацієнтку по руці і вийшов з палати, заставленої букетами від друзів і шанувальників. Тіна заплющила очі. Вона почувалася втомленою, переляканою. Безпорадною. Зовсім як у той день, коли вона, восьмирічна, повернулася додому зі школи і виявила там тільки сердиту бабусю. Мама і старша сестра зникли, у шафі було порожньо, на підлозі валялися шматки старих газет і сестрина стрічка для волосся. На розгублені запитання внучки бабуся відповіла, що Зельма поїхала в Сент-Луїс назавжди і тепер Анна-Мей (так тоді звали Тіну) житиме з нею. «Виїхала? – розгубилася дівчинка. – І навіть не попрощалася? І чому вона обрала не мене, а сестру?»
Очі набрякли сльозами, Анна-Мей заплакала, тоненько підвиваючи, як кинуте щеня. Вона так старалася бути хорошою, намагалася не гнівити ні маму, ні вчителів, ні Бога, але все виявилося даремно.
Батько, фермер-невдаха, покинув сім’ю за рік до цього, і ось тепер Зельма Буллок вирішила поїхати в місто, щоб будувати життя наново, без зайвого тягаря в особі молодшої дочки, яку не любила. Та й хто візьме розлучену з двома дітьми?
Анна-Мей прожила з бабусею в містечку Натбуш у штаті Теннессі дев’ять нудних і років у бідності. Єдиною розвагою був спів псалмів у церкві – у Анни-Мей виходило краще за всіх. Закінчивши середню школу, вона слідом за матір’ю вирушила до Сент-Луїса. Зельма Буллок зустріла дочку з кислою пикою на ретельно підфарбованому обличчі, але не вигнала. А сестра дала поносити сукню і запросила на вечірку в клуб Manhattan, де працювала барменкою.
Айк Тернер із групою Kings of Rhythm регулярно виступав у цьому клубі. Анна-Мей побачила його в перший же вечір. Ошатно одягнені сент-луїські дівчата підстрибували і вищали від захоплення, намагаючись привернути увагу Айка. Анна-Мей, перегнувшись через стійку бару, прокричала сестрі у вухо: «Який виродок!» Втім, незабаром і вона піддалася чарівності голосу і таланту: Тернер був відмінним музикантом і вмів працювати з публікою. На концертах у кульмінаційний момент він віддавав мікрофон у натовп дівчат, пропонуючи заспівати дуетом: «Покажи-но, дитинко, на що здатна!» Якось мікрофон дістався Анні-Мей. Спершу зніяковівши, вона швидко опанувала себе. Айк здивовано спостерігав за худою, незграбною пацанкою, яка несподівано показала високий вокальний клас і жваво трималася на сцені. Наступного дня Тернер запросив дівчину на обід, потім здійснив візит ввічливості місіс Буллок і вмовив її дозволити Анні-Мей виступати бек-вокалісткою з Kings of Rhythm, хоча Зельда планувала вивчити доньку на медсестру.
Місіс Буллок була нехай і стервозною, але ж жінкою і теж не змогла протистояти чарівності Айка. Вона неохоче погодилася. Її побоювання виправдалися: через рік роботи у клубі Анна-Мей принесла у пелені дитину від саксофоніста. Хлопчика назвали Крейгом. Новоявлений батько одразу втік додому, в Міссісіпі. Але в ті роки з Сент-Луїсі було повно юних чорношкірих одиноких матерів, і Анна-Мей справлялася з материнством не так вже й погано. Вона швидко повернулася у форму після пологів, вечорами продовжувала виступати під ім’ям Літтл Енн («Крихітка Анна») у клубі, вдень працювала санітаркою в лікарні. Проте вже зізналася собі, що медсестрою не стане: вона насолоджувалася сценою, щедрими гонорарами за бек-вокал, гарними сукнями та оплесками. Тернер з самого початку зрозумів, у чому унікальність Анни-Мей, і навчив її вичавлювати максимум із її незвичайного, майже чоловічого голосу.
…Згадавши той короткий період своєї юності, який можна назвати щасливим, Тіна заплакала. Зараз, на лікарняному ліжку, перед смертю, вона могла зізнатися собі, що все-таки любила Айка і схилялася перед ним. Він став її ментором, провідником у світ музики. Він був добрий до неї, нехай і недовго.
…Вона закохалася в Айка, коли проводила цілі дні за репетиціями в його будинку. Взагалі Тернер жив з іншою жінкою, матір’ю двох його синів, і цій жінці зовсім не подобалося, що він загуляв з чергою вертихвосткою. Але амурні історії тяглися за музикантом як шлейф, він давно втратив рахунок коханкам, цивільним дружинам та дітям. Жінки мліли перед ним і боялися його: цей субтильний довготелесий хлопець, впадаючи в лють, міг побити не тільки жінку, а й міцного чоловіка. Бувало, що він бив чоловіків своїх коханок. Анна-Мей про це чула, але, як усім закоханим дівчатам, їй здавалося, що з нею її обранець поводитиметься інакше.
У двадцять один рік вона завагітніла другою дитиною, тепер уже від Айка. І майже водночас Kings of Rhythm отримали пропозицію звукозаписної компанії випустити диск, причому Анну-Мей зробити солісткою. На токсикоз та інші дрібниці Айк не звертав уваги: він загорівся ідеєю і вже бачив перед очима суму прибутку. А ось Анна-Мей у результаті побачила на конверті платівки ім’я, що вразило її, – Тіна Тернер.
– А хто це? – запитала вона здивовано. – Якась Тіна…
– Дурненька, це твій новий псевдонім! – миттю завівся Айк. – Твоє ім’я та прізвище не годяться для сцени. Я дав тобі своє прізвище, а ти рота кривиш?
– Мені подобається моє ім’я! Я не хочу його міняти! – зважилася заперечити Анна-Мей.
Айк почервонів, метнувся в бік, схопив дерев’яну підставку для взуття і ударив нею по голові свою вагітну коханку. Анна-Мей з криком повалилася на ліжко, намагаючись закритися від нових ударів, але Айк уже змінив гнів на милість і почав зривати з неї одяг. Вона лежала, зі скровавленим обличчям, затиснувши рота долонею, намагаючись не плакати і не злити Айка. Вона чекала дитину, і йти їй з двома дітьми вже точно буде нікуди.
A Fool in Love потрапив у поп-чарти, але Тіна не дуже зраділа успіху: на третій день після пологів Айк потяг її в турне, наказавши залишити новонародженого Рональда з нянею. Тіні не хотілося нікуди їхати, вона була і так виснажена концертами і вагітністю, але Айк тепер уже не намагався прикидатися хорошим і жорстоко припиняв заперечення.
Окрім двох синів, Крейга та Ронні, Тіні незабаром дісталися на виховання ще двоє – сини Айка від попередніх стосунків Айк-молодший та Майк. Мати просто привезла хлопчиків і висадила на галявині перед будинком Айка – так само, як колись Зельма Буллок підкинула Анну-Мей бабусі. Тіна стала хлопцям доброю дбайливою матір’ю, принаймні в той час, коли була вдома. Колектив ставав все більш популярним, сингли чудово продавалися, і саме запальна, яскрава Тіна була зіркою групи, всі розуміли це. Окрім Айка, який вірив, що без нього вона ніщо, пустушка, маріонетка.
Якось за сніданком Тернер діловито поцікавився: “Хочеш вийти за мене заміж?” «Боже, як романтично, – з гіркою усмішкою сказала Тіна. – Ти що, не хочеш платити комусь аліменти?” Айк почервонів: “Ти будеш моєю дружиною чи ні?”
Айк наполіг, і вони одружилися в Тихуані, в Мексиці, де ніхто не вимагав дотримання всіх формальностей (Тіна здогадалася, що це означає: швидше за все, Айк не отримав паперів про розлучення з попередньою дружиною). Чиновник у маленькій брудній кімнатці заповнив документи, Айк звелів Тіні підписати. На цьому урочиста церемонія скінчилася. Але, на жаль Тіни, «веселощі» тільки починалося: Тернер повів її в публічний будинок, щоб влаштувати оргію. Все звелося до того, що Айк зайнявся жорстким сексом з повією, змусивши дружину дивитися. Вона стояла біля обшарпаної стіни, з кам’яним обличчям, намагаючись не видати огиди і взагалі ніяких почуттів, щоб не розпалити Айка ще сильніше. Вона давно зрозуміла, що чоловіка збуджує насильство і що його садистські нахили посилюються, але нікому про це не говорила – як і багато жертв, відчувала сором і провину за те, що допускає знущання над собою. Піти здавалося неможливим: двоє малюків на руках (і ще двоє, за яких вона теж несла відповідальність) і музика як єдине джерело доходу. Публіка знала їх як «Айк і Тіна Тернер Рев’ю».
Айк цілковито контролював Тіну – вибирав музику, костюми, макіяж, наполягав на тому, щоб вона продовжувала співати в різкій чоловічій манері, а не так, як хотілося їй, жіночніше і експресивніше. Тільки хореографію віддав на відкуп Тіні. У неї виробився особливий стиль танцю, манера, яку легко пародіювати, але нікому не вдалося повторити. «У нас увечері виступ, розучите щось новеньке з дівчатками», – недбало кидав Айк.
Ту ж фразу він промовив примирливим тоном того ранку, коли Тіна повернулася додому зі шпиталю, бліда, розгублена, з відсутнім поглядом. Вона намагалася накласти на себе руки… До того моменту співачка вела життя, типове для жертви сімейного насильства, – неважливо, зірка вона чи прибиральниця в ресторані. Чоловік розпоряджався грошима, сам купував їй одяг, вирішував, чи можна вийти з дому. Для знайомих Тіна придумувала пояснення синцям на руках і розбитому носу, а синці на зламаних ребрах ховала під одягом. Друзі давно здогадувалися, що в сім’ї коїться недобре, та й Айк перестав це приховувати. За лаштунками він кричав на Тіну в присутності музикантів і Філа Спектора – впливового продюсера, який запропонував записати сольний диск Тіни: «Не буде ніякого сольного диска! Буде наш диск! Ми гурт, не забувай про це, ти, селючка з Натбуша!» Спектор зрештою погодився, і сингл River Deep Mountain High став візитною карткою Тіни і Айка. Журнал Rolling Stones дав цьому запису тридцять п’яте місце в Топі-500 кращих дисків в історії музики.
Втім, не всі проєкти Айка були успішними. Його авторитарна манера і нездатність делегувати відповідальність нерідко призводили до зривів контрактів, група не розвивалася, оскільки Айк тримався за застарілі ідеї, і, як і раніше, головним джерелом доходів були виснажливі багатомісячні турне, а не записи.
Але на кокаїн та інші розваги Тернеру вистачало. Якогось моменту він привів у будинок спочатку одну, а потім і другу коханку – обох звали Аннами, ніби Тернер колекціонував жінок з однаковими іменами. Одна з них завагітніла, повторюючи долю Тіни (колись співачка-початківець і сама спала в гостьовій кімнаті недалеко від подружньої спальні, де ридала в подушку співмешканка Тернера). Ця новина Тіну підкосила.
Перед черговим концертом вона випила п’ятдесят таблеток снодійного. Співачка збиралася померти після концерту, розраховуючи, що пігулки подіють не відразу, але їй стало погано ще в гримерці. У лікарні швидкої допомоги їй промили шлунок. Наступного ранку Айк з’явився в палаті і з посмішкою нахилився, ніби поцілувати дружину, але замість поцілунку прошипів: «Треба було довести справу до кінця, тупа суко. Тепер заплатиш за зірваний концерт мені та організаторам».
Тіна мовчки поклялася собі жити, а не вмирати, щоб не принести задоволення тирану. Близька подруга, яка знала все про сімейне життя Тіни, долучила її до буддизму. Нова релігія допомогла зміцнити дух, але ще цілих вісім років співачка терпіла щоденні катування – страждала запамороченнями через струс мозку і постійно відчувала залізний присмак крові в роті через розбитий нос. Кілька разів Айк виплеснув дружині в обличчя гарячу каву.
У липні 1976 року група прилетіла в Даллас в рамках турне. У літаку Айк зарядився кількома доріжками кокаїну, після чого його потягло на солодке. У лімузині він дістав з кишені шоколадку і, відкусивши половину, простягнув Тині: «Їж!» Та відмовилася. Айк наполягав, Тіна огризалася. Айк відважив їй ляпас, і раптом Тіна відповіла тим же. «Ах ти…» Айк брудно вилаявся, спробував притиснути її до сидіння, але Тіна щосили відштовхнула його ногами. Вона раптом відчула, що всередині наче луснула пружинка. Її терпець урвався. Можливо, відчув це і Айк.
У номері Тіна прикинулася покірною, зробила чоловікові масаж, замовила обід, а коли той заснув, схопила сумку і вибігла з номера, а потім і з готелю. Ледве ухилившись від вантажівки, перебігла дорогу і зайшла в недорогий готель. Там, насилу долаючи сором, вона попросила покликати менеджера і зізналася: «Я Тіна Тернер. Ми посварилися з чоловіком, мені потрібна кімната, але у мене немає грошей. Якщо ви дозволите мені переночувати, я все поверну, обіцяю». Керуючий з жахом і співчуттям подивився на її забруднений кров’ю і шоколадом білий костюм, садна на обличчі і мовчки простяг їй ключ.
На засіданні суду у справі про розлучення, яке відбулося за кілька місяців, Айк звинуватив дружину в порушенні контракту (через її втечу зірвалося багато концертів) і зажадав, щоб вона виплатила неустойку. Тіна ж сказала судді, що відмовляється від будь-яких фінансових домагань і просить тільки, щоб їй дали можливість хоча б зрідка бачитися з дітьми (опіку над вісімнадцятирічним Крейгом і п’ятнадцятирічним Ронні отримав Айк як фінансово благополучний батько), а ще, щоб залишили її сценічне ім’я Тіна Тернер. Хоча ім’я придумав Айк, вона давно звикла до нього, і, що важливіше, її знали як Тіну Тернер. Анну-Мей Буллок ніхто не знав. “Це моє ім’я, я проти!” – закричав Айк, перегинаючись через свого адвоката і тицяючи в Тіну пальцем. Вона мовчки й майже спокійно витримала його ненависний погляд. Суддя, подумавши, стукнув молотком по столу і оголосив рішення: оскільки Тіна відмовилася від грошей та коштовностей, псевдонім – справедлива компенсація.
Їй було тридцять дев’ять. Окрім імені, у неї не залишилося нічого. Публіка знала її, але лише як частину дуету. Тіні треба було почати все спочатку, і це їй навіть подобалося. Вона більше не хотіла співати соул і ритм-енд-блюз. Жодних більше скарг і печалі. Буде лють і енергія року!
Спочатку кожен долар давався насилу. Тіні допомагала Ронда, колишня менеджерка групи Айка (її він теж змушував займатися з сексом). Ронда всією душею хотіла Тіні успіху, але їй не вистачало зв’язків і впливу, щоб просунути співачку на більш високий рівень, ніж вар’єте. Якось Тіна виступила в телешоу Шер. Незадовго до того Шер теж розлучилася з чоловіком і дуже співчувала Тіні. Завдяки гонорарам за шоу Тіна змогла розплатитися з боргами. А потім її познайомили з молодим, але дуже успішним менеджером Роджером Девісом, який працював з Олівією Ньютон-Джон – зіркою мюзиклу «Бріолін». Роджеру Тіна сказала, що мріє зробити кар’єру в рок-музиці і збирати стадіони, як Rolling Stones. Роджер скептично гмикнув. Але, мабуть, чуття підказувало йому, що цій вже не надто свіжій дамочці є що запропонувати молодій публіці.
Як і вперше, в юності, кар’єру Тіни зробив випадок. З великими труднощами менеджер домігся, щоб Тернер виступила в престижному нью-йоркському клубі Ritz. Якраз у цей час у місто прилетів Девід Бові, зірка в розквіті слави та комерційного успіху, тридцятишестирічний капітан Зіггі Стардаст. І виявилося, що Бові – шанувальник Тіни: він не тільки прийшов на її концерт, а й заздалегідь повідомив про це репортерів. Після цієї заяви квитки на концерт миттєво розпродали. До того ж Девід привів із собою Кіта Річардза з Rolling Stones. Кіт пам’ятав Тіну з того часу, як вони з Айком виступали на розігріві під час турне «Ролінгів» по США.
Після концерту Девід, Кіт і Тина випили шампанського і влаштували джем-сейшен прямо в номері готелю Plaza. Вона чудово пам’ятала, як їхала вранці на таксі, насилу виринаючи з ейфоричної хмари назад – у свою досить проблемну реальність. Але реальність виявилася вже іншою: концерт в Ritz все змінив, ім’я Тіни для продюсерів виявилося в одному рядку зі світовими важкоатлетами року. Того ж дня Роджер Девіс уклав для Тіни контракти з двома великими звукозаписними лейблами.
І саме Роджер наполіг на тому, щоб для свого нового диску Тіна виконала What’s Love Got To Do With It?, хоча їй пісня не подобалася. Іншою знахідкою стала пісня Марка Нопфлера з Dire Straits – Private Dancer. «Коли я почула слова та мелодію, у мене потекли сльози. Історія повії була така схожа на мою. Героїня пісні віддавалася чоловікам, але вони могли отримати лише її тіло, але не душу. Так і я підкорялася багато років Айку, але він не зміг мене зломити, – через роки написала Тіна в свою автобіографічну книгу. – Нахлинули всі спогади. І навіть те, як Стівен Спілберг запропонував мені головну роль у фільмі «Квіти лілові полів», а мій чоловік заявив, що я не гратиму в кіно. Роль дісталася в підсумку Вупі Голдберг».
Дебютний сольний альбом Тіни Тернер Private Dancer у 1984 році став грандіозною сенсацією та комерційним тріумфом. Тіна отримала за нього три премії “Греммі”. Її кар’єра дуже швидко досягла піку, про який мріяла Тіна в розмові з Роджером. Величезні стадіони скандували її ім’я і разом із нею співали «Що спільного з цим у любові?». У сорок чотири роки Тернер, помірковано відома американська ритм-енд-блюз- і соул-співачка, перетворилася на міжнародну наднову рокзірку.
Світове турне Private Dancer закінчувалося у Європі. Коли Тіна прилетіла до Кельна, в аеропорту Роджер зустрічав її з ключами від нової машини. Він пояснив, що студія EMI піднесла співачці в якості премії позашляховик Mercedes. Біля машини стояв молодий серйозний хлопець, ровесник Роджера, співробітник EMI Ервін Бах. Студія доручила йому показати Тіні новий автомобіль і пояснити його технічні особливості. Тіна сіла на пасажирське сидіння, Ервін – за кермо і, не дивлячись на неї, очевидно збентежений присутністю зірки, почав розповідати про додаткові функції в управлінні. Тіна спіймала себе на тому, що нічого не чує через стукіт власного серця. Вона жадібно і непристойно витріщалася на руки молодого чоловіка, що лежали на кермі. Такі гарні руки! І сам він гарний – високий, статний, чорноокий, не те щоб красень, але від його погляду, кинутого крадькома, Тіну залихоманило.
– Господи, що я за ідіотка… Йому, мабуть, і тридцяти нема. Трохи старший за Крейга, я йому в матері годжуся. Стара, та ще й чорношкіра… Після перельоту виглядаю, напевно, моторошно… На що я розраховую?
У спробі раціоналізувати свої почуття вона подумала, що це просто голод за чоловіком, адже після розлучення у неї майже не було сексу. Але нічого схожого вона не відчувала раніше ніколи.
Ервін у цей час думав: «Які потрясні ноги! І груди відмінні. Ніколи б не повірив, що їй уже сорок шість, якби не бачив її посвідчення водія».
Під час розставання вони ввічливо попрощалися. Але коли знову зустрілися на банкеті, Тіна махнула рукою на пристойність і жіночу гордість. Запросивши Ервіна потанцювати, вона прошепотіла йому на вухо: «Якщо прилетиш в Америку, я хочу зайнятися з тобою любов’ю». Хлопець здригнувся: «Чорт, то це правда, в Каліфорнії жінки і правда дикі штучки!» – але вдав, що нічого не почув.
Роман почався за кілька місяців, коли Тіна запросила Ервіна Баха на свою віллу в Лос-Анджелесі. Темперамент красуні одночасно лякав і захоплював Ервіна. Захоплення перемогло. Лежачи на мокрих від поту простирадлах, Тіна, у якої голова паморочилася від щастя, раптом заговорила про те, що здавалося загрозою цьому щастю, – про різниці у віці. «Тобі тільки за паспортом за сорок, а насправді – шістнадцять, – поблажливо сказав Ервін і поплескав по атласній leпці. – Не хвилюйся, дорослим буду я».
По-німецьки педантичний, Бах через деякий час повідомив керівництво EMI про зв’язок зs співачкою, щоб уникнути порушення професійної етики, і навіть подумував звільнитися. Бос у відповідь тільки пожартував: «Бережись, я ревнуватиму!»
Їхній роман проходив між Каліфорнією, Кельном, Лондоном і Швейцарією, де Тіна купила будинок на березі Цюріхського озера. Двокімнатну квартиру Баха в Кельні вона повністю оновила, але Ервін насилу звикав до нових, по-голлівудськи шикарних інтер’єрів. В іншому їхні стосунки складалися ідеально: Тіна після жахливого шлюбу з Айком дуже цінувала порядність, надійність і відданість Ервіна і лише посміювалася над пустими пліткарями, які говорили, що молодий чоловік живе з нею заради грошей і слави. Напередодні 1989 року Тернер виступила на популярному німецькому шоу з піснею You Are Simply The Best. На ній була біла сорочка з прикрасою з багатошарових ланцюжків і джинси, що обтягували акуратну дупку. Ніхто б не дав їй п’ятдесят років. Тіна сяяла, іскрилася енергією та радістю. «Ти просто найкращий, найкращий, кого я зустрічала», – співала вона і цього разу знала точно, до кого звертається. Ервін сидів у залі. Коли зйомки передачі закінчилися, Тіна спустилася в зал і підсіла за столик до Ервіна. Той був якось дивно мовчазний.
– Що сталося, бебі? – запитала Тіна і несподівано почула:
– Виходь за мене.
– Що-що?
– Будь моєю дружиною, – спокійно повторив Ервін.
Однак у той момент вона ще не була готова. Хотілося позволікати. Правду кажучи, вона просто боялася можливого болю в майбутньому, коли хлопчик знайде собі відповідну дівчинку і попросить про розлучення. Вона делікатно пояснила, що оскільки її перший шлюб не був вдалим, їй не хотілося б робити різких рухів, які можуть зіпсувати все.
– Будь ласка, почекаємо ще трохи, – закінчила вона.
Ервін повернувся до розмови лише через тринадцять років. За цей час пара остаточно влаштувалась у Швейцарії, Тіна прийняла громадянство, для чого їй довелося скласти іспит на знання мови та історії. На той час вона вже відмовилася від великих концертів і насолоджувалася спокоєм та спілкуванням з друзями. Весілля зіграли у жовтні 2013 року на віллі Тіни та Ервіна у містечку Кюснахт. Наречена придумала, як прикрасити сад квітами, і попросила гостей, серед яких були Опра Вінфрі, Девід Бові та Ерос Рамазотті, з’явитися у чорних смокінгах чи білих сукнях. Сама наречена одягла чорну сукню від свого улюбленого дизайнера Армані. Це був чудовий романтичний вечір, власне, перше справжнє весілля у житті Тіни Тернер.
View this post on Instagram
Але через три місяці після весілля, немов виправдовуючи давні побоювання Тіни, почалася чорна смуга, яка в результаті і привела її сюди, на лікарняне ліжко цюріхської клініки. Якось Тіна прокинулася з сильним головним болем, потім захворіла права нога, віднялася мова, і потім, на жах Тіни, оніміла вся права половина тіла. То був інсульт. Довгі місяці їй довелося відновлюватися і знову вчитися ходити. Тіна вважала, що її наздогнали наслідки побиття (сам Айк уже восьмий рік лежав у могилі – він так і не впорався з кокаїновою залежністю).
Зрештою, швейцарські лікарі поставили пацієнтку на ноги. Але не минуло й трьох років, як дала про себе знати нова страшна хвороба – рак кишечника. І тепер нирки…
…Тіна стиснула пальці рук – холодні, слабкі. Вона думала про те, що час зв’язатися з організацією пацієнтів Exit («Вихід»), яка допомагає людям гідно померти.
Двері палати відчинилися, на порозі стояв той, кого вона найбільше хотіла побачити. За минулі роки Ервін помітно постарів, тепер вони виглядали майже ровесниками. Але він, як і раніше, був стрункий, підтягнутий, елегантний. Тіна залюбувалася чоловіком.
Він сів у крісло біля ліжка і деякий час мовчав. Тіна навіть занепокоїлася: що таке важливе він хоче їй сказати? Ще якісь неприємності?
– Я заздалегідь знаю все, що ти скажеш, – нарешті сказав він. – Але що б ти не сказала, свого рішення я не зраджу. – Тіна вся стиснулася, серце її стукало. – Так ось, за останні три тижні я все обговорив з лікарями, пройшов усі необхідні тести і тепер можу стати твоїм донором. Ти візьмеш мою нирку. Все просто.
– Ти здурів, дорогий. Мені незабаром вісімдесят, я стара руїна. А тобі ще жити, хоча, вибач, ти теж уже не юнак. Повний комплект нирок тобі стане в нагоді. Я не прийму твою жертву, вона мені не потрібна. Як би я почувала себе, якби ти помер на операційному столі? Ти ще знайдеш собі молоду красуню, і ви разом слухатимете мої записи.
– Тіно, послухай, – він глибоко зітхнув, як завжди, коли доводилося сперечатися з дружиною. – Я знаю усі твої аргументи. І можу сказати лише одне: я не дозволю тобі померти. Мені не потрібна інша жінка! Мені потрібна ти. Тільки ти.
І тоді Тіна, нарешті, розплакалася, а Ервін обережно притримував крапельниці і трубочки, поки вона схлипувала і сякалася.
View this post on Instagram
Вони ще кілька разів поверталися до цієї теми, але Ервін щоразу був непохитний у своєму рішенні, і Тина зрештою прийняла його дар із вдячністю. У квітні 2017 року їй пересадили нирку чоловіка. Поки йшов важкий процес відновлення, ускладнений відторгненням трансплантата, Ервін намагався, причому досить ефективно, відволікати і займати дружину роботою над мюзиклом з її автобіографії. Прем’єра мюзиклу Tina відбулася рівно через рік після операції, і Тіна приїхала до Лондона, щоб вимовити вступну промову.
На той момент їй здавалося, що всі біди вже позаду, але це було не так. Через три місяці, у липні 2018 року, газети вийшли із заголовками «Загибель сина Тіни Тернер: тіло з вогнепальними пораненнями знайдено в його власному будинку в Каліфорнії». Розслідування показало, що Крейг скоїв самогубство. Йому був шістдесят один рік. Лише за півроку мати знайшла в собі сили поговорити про свою втрату. «Я не знаю, чому він це зробив. У нього все було добре, він працював, зробив ремонт у новій квартирі, яку я йому купила. Зустрічався з жінкою і збирався нас познайомити. Моє єдине пояснення того, що сталося – йому було дуже самотньо. Він був інтровертом. Дуже сором’язливим, скромним. Його було складно зрозуміти, тому я і не помітила тих змін, які сталися в ньому незадовго до суїциду. Тільки зараз я розумію, що вони були.
Загибель дитини – найстрашніше, що може статися в житті матері. Але у Тіни – величезний досвід втрат, після яких вона знову відроджувалася до життя. Нещодавно вона сказала, що не думає про смерть і не боїться її. Це схоже на правду.
Фото: Getty Images/Global Images Ukraine, Eаst News
Дивіться також:
Стингу – 70 лет: семейные драмы и три главных любви в жизни музыканта
Неуловимая Дженнифер Лопес: три развода и дважды сорванная свадьба