У Кропивницькому пройшов 52-й театральний фестиваль “Вересневі самоцвіти”. Протягом тижня на сцені Кіровоградського академічного обласного українського музично-драматичного театру виступали запрошені евакуйовані колективи з Маріуполя та Харкова, а також із Чернігова, Вінниці, Києва. Цього року, в умовах повномасштабної російської агресії проти України, свято відбулося під гаслом ”Музи не мовчать”. Фестиваль пройшов без анонсів і афіш, а квитки не продавали у касі.

Відкрила фестиваль вистава Донецького академічного обласного драматичного театру (м. Маріуполь) ”Крик нації” про життя і долю закатованого радянським режимом поета-дисидента Василя Стуса. Це саме той театр, що став відомим на весь світ, коли у березні на його будівлю скинули авіабомбу. Поміж сотень людей, які того дня шукали прихисток у “драмі”, були й актори, які вийшли на сцену кропивницького театру 20 вересня.

Вистава «Хлібне перемир‘я» за драмою Сергія Жадана

”Трупа Донецького обласного драмтеатру вперше в Театрі корифеїв – і це для нас велика честь. Ми знайшли в собі сили повернутися після виїзду до Ужгорода трохи назад, до центральної частини України, де загроза обстрілів більша. Ви можете собі уявити, наскільки це було для нас психологічним бар’єром”, – розповіла керівниця обласного Донецького театру Людмила Колосович.

У рамках свята ”Вересневі самоцвіти” також було представлено спільний проєкт Харківського державного академічного українського драматичного театру (”Березіль”), який наразі знаходиться в евакуації, та Вінницького обласного академічного українського музично-драматичного театру ”Хлібне перемир’я” за драмою Сергія Жадана. Вистава розповідає про історію двох братів, яка відбувається влітку 2014 року у Донецьку. До речі, сам автор брав участь у створенні постановки, робив коректуру в процесі у співпраці з режисером постановником Олександром Ковшуном. Харківський театр евакуювався з-під обстрілів 3 березня. Саме вінницькі театрали надали прихисток харків’янам і тепер вони дають свої вистави разом.

Олександр Ковшун, режисер-постановник Харківського театру «Березіль»

”Для мене подібні фестивалі – це таке заземлення. Ми дуже вдячні тим, хто профінансував ”Вересневі самоцвіти” і організував їх. Можливо, це зараз ще більше потрібно, ніж у мирні часи – і глядачам, і акторам”, – додала керівниця літературно-драматургійної частини Харківського театру Маргарита Корнющенко.

Щодо проведення цьогоріч в організаторів фестивалю були сумніви. Питання безпеки та фінансування стояли на першому плані. Проте рада сільськогосподарських підприємств Кіровоградської області, місцеві підприємці та нардепи, благодійний Фонд Родини Довгих і інші меценати зголосилися фінансово підтримати участь у фестивалі театрів з інших міст, а сам захід завдяки такій підтримці, пройшов без жодної копійки з обласного бюджету.

В театральному фестивалі також взяли участь Київський академічний драматичний театр на Подолі з виставою ”Сто тисяч” в постановці Віталія Малахова,  Чернігівський обласний академічний український музично-драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка з виставою ”Приборкання норовливого” за п’єсою Ярослава СтельмахаКохання у стилі бароко”, Кіровоградський обласний академічний український музично-драматичний театр ім. М.Л. Кропивницького з постановкою ”Ціна життя” за п’єсою Карела ЧапекаМати” та народний хореографічний ансамбль ”Світанок” з виставою-реквіємом ”Тінь весни”.

Фото: надані PR Batteries

Дивіться також:

На фронті загинув зірка українського балету Олександр Шаповал

“Я боюся втратити себе всього і почати жити війною”: актор і режисер Юрій Рудий про службу в ЗСУ